maandag 1 april 2019

Beste Thierry

Geachte mr. Baudet, beste Thierry,

Sinds vorige week heeft uw partij een meldpunt ingesteld waar indoctrinerende leraren kunnen worden aangegeven. Het maakt nogal wat los, en ergens ben ik bang dat het u alleen daarom te doen is geweest. Maar ik ben een leerkracht en ik neem anderen graag serieus. Bij deze. 


Allereerst snap ik niet zo goed welk probleem dit oplost. Die linkse indoctrinatie schijnt te spelen vanaf 1968, maar veel linksigheid heeft dat de maatschappij nog niet gebracht. Kabinetten worden voornamelijk door rechtse partijen gedomineerd en we krijgen het anno nu toch nog voor elkaar dat uw partij een winnaar genoemd kan worden. Verder denk ik trouwens dat we het er wel over eens zijn dat een klaslokaal veilig moet zijn, klopt het dat je het meldpunt om die reden bent begonnen? Ik kan me voorstellen dat je het verwerpelijk vindt dat een leerkracht een leerling beschadigt door lullig te doen over zijn PVV stemmende ouders, dat is namelijk ook heel erg onprofessioneel. De manier die je kiest is a) alleen nogal onbetrouwbaar, b) nogal overbodig en c) heeft nogal nare bijeffecten. 

Wat betreft a). Het onderzoeksmateriaal dat je verzamelt is nogal selectief. De context ontbreekt over het algemeen en laat veel ruimte voor interpretatie. Ik ben benieuwd naar de methodesectie in het onderzoek dat u gaat entameren.

Je dataverzamelaars zijn niet altijd even betrouwbaar. Ik verwijs graag naar de leerling die in het NRC verklaarde dat zijn leraar links was. Zijn argument (“Zwarte Piet is niks mis mee want een traditie”) was namelijk beoordeeld als een slecht argument, “omdat het een drogreden was” (toch even voor de duidelijkheid, het ís een drogreden en dus een slecht argument. Dat is wat je leert bij Nederlands en daar is niks links of rechts aan). Zou het kunnen Thierry, dat leerlingen overal linkse leraren zien omdat jij overal verkondigt dat alle leraren links zijn?

Wat betreft b). Je onderschat onze leerlingen. Ze zijn wonderwel in staat om zelf in debat te gaan met een leerkracht met wie ze het niet eens zijn. Je overschat daarbij onze invloed op leerlingen. Onze persoonlijke visie die we zo naarstig aan leerling proberen op te dringen (huiswerk af, op tijd komen, op Groen Links stemmen), weten leerlingen verrassend vaak te negeren. Ze hebben - echt - hun eigen ideeën. Dat levert een schoolstrijd op een plek waar die wenselijk is: het klaslokaal. Want het is ons werk om leerlingen te prikkelen, aan het denken te zetten en hun mening te laten onderbouwen. Gaat dat tóch mis? Dan heeft werkelijk elke onderwijsinstelling een klachtenprocedure waar je ú tegen zegt, tot en met de Onderwijsinspectie aan toe. Geloof me maar dat je dan aan het verantwoorden kunt over het klimaat in je lokaal of op je school en dat je nog wel twee keer nadenkt voordat je weer een boze uitspraak doet over domme FvD stemmers.

Wat betreft c). Het zal je heus niet om alle leerkrachten gaan. Het gaat je vast niet om de leerkrachten die actualiteit verwerken in hun lessen, leerlingen laten nadenken en ze leren om verschillende standpunten in te nemen. Zo kun je ongetwijfeld geen problemen hebben met een leerkracht die (op basis van vragen van leerlingen, recente krantenartikelen en theorie) leerlingen laat uitzoeken of het FvD kenmerken heeft van een fascistische partij, of je dan kan zeggen of het een fascistische partij is en of leerlingen dit een al dan niet wenselijke richting vinden voor Nederland. Nou ja, wat ik eigenlijk wil zeggen: In je wens om de linkse vooringenomenheid in het onderwijs bloot te leggen, zorg je ervoor dat álle leerkrachten onveiliger zijn. Bij mij in de personeelskamer zijn er daadwerkelijk leerkrachten die zich onveiliger voelen. Er worden door jou leerlingen aangespoord anderen aan te geven en daarin zijn wij nogal kwetsbaar, want zie alles wat ik net zei over de onbetrouwbaarheid van je onderzoeksmethode en het gedoe dat een klacht geeft.

Samenvattend. Wat wíl je nou eigenlijk met je meldpunt, waarom heb je zo’n brakke onderzoeksmethode gekozen en hoeveel bijkomende schade ben je bereid te accepteren? (En nu je toch luistert, hoe komt het dat je zo neerbuigend doet over vrouwen?)

Laat ik afsluiten met de opmerking dat ik me graag aansluit bij Tommy, die zich al eerder aangaf bij je. Ik wil mijn leerlingen de moeite besparen om mij op iets linksigs te betrappen en ik wil ze heel graag de moeite besparen om zelf een aangifte te moeten doen. Kunnen ze zich weer wat beter concentreren op de lesstof (de functie van meldpunten in totalitaire regimes bijvoorbeeld) en hebben ze ook nog meer tijd voor hun huiswerk. Dus bij deze, zet mij ook maar op de lijst. 

Met vriendelijke groet,

Martijn Sijtsma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten