woensdag 16 september 2015

Ouderavond

Op de ouderavond probeer ik altijd de ouders ook even aan het werk of aan het denken te zetten. Dit jaar heb ik een examenklas*. De leerlingen vinden dat - begrijpelijk - spannend. Het leek me dit jaar dus een goed idee om de ouders hun kinderen wat vertrouwen mee te geven.
Bij binnenkomst krijgen alle ouders een A4 met de volgende tekst: "Hoi... omdat je..., denken wij dat je dit jaar...". Ik vertel de reden voor dit 'opdrachtje' en verzoek de ouders om vanuit een positieve eigenschap van hun kind hem/haar een steuntje in de rug te geven. Dus bijvoorbeeld:
"Hoi Erik, omdat je zo gedisciplineerd en optimistisch bent, denken wij dat je dit jaar met een grote glimlach je examen gaat halen. Zet 'm op, je kunt het!"
Als ouders zich te beperkt voelen door het format, mogen ze van mij uiteraard ook de achterkant van het blaadje gebruiken. Zelfs op de ouderavond wordt gedifferentieerd :).

De ouderavond gaat z'n gangetje en aan het eind krijg ik van alle ouders het A4 overhandigd. Snel lees ik er een paar en ik word er ontzettend vrolijk van. Sommige ouders houden het bij een regel, anderen schrijven het hele A4 vol, maar overal klinkt trots en vertrouwen in door. Dan krijg ik opeens een leeg format in handen gedrukt, ik hoor nog zoiets als "ik heb niks opgeschreven", en de ouder is verdwenen.

Flabbergasted. Daarna boos en een beetje verdrietig. Je kunt toch potdikke als ouder wel iets positiefs verzinnen over je kind? Hoe...? Maar ook, wat nu? Ik kan niet alle kinderen een positieve boodschap overhandigen en één kind laten zitten. Mijn eerste neiging is om nog dezelfde avond met het lege format langs de deur te gaan, dit kan niet waar zijn. Ik doe mijn verhaal even bij een collega en samen besluiten we dat het handig is om de volgende dag even te bellen. Met een open mind, ik weet natuurlijk niet wat de reden is, maar ik kan deze ouder mijn ontstane probleem best voorleggen. En wellicht kunnen we daarna in gesprek over een eventuele reden.

De volgende dag bel ik. Het is een kort gesprek. "Goedemorgen, met Martijn Sytsma. Ik had jullie gister gevraagd om iets op te schrijven voor jullie kinderen. Nu weet ik de reden niet, maar ik kreeg van u een leeg format. Zou... Wat zegt u? Wel? Op de achterkant? Aha... Ik zie het nu, gelukkig! Dankuwel en een fijne dag verder!"

Deze ouder heeft op de achterkant van het format een prachtige boodschap geschreven. Ik schaam me een klein beetje voor mijn - letterlijk - kortzichtigheid en ben blij dat ik in staat ben eerste neigingen te onderdrukken. Ik kan alle leerlingen nu de boodschap van hun ouders overhandigen, en hopelijk weten die fijne pubers het op waarde te schatten!


*Al doen ze dit jaar nog geen volledig examen: Op het Groene Lyceum Almelo doen leerlingen in klas 3 én 4 examen vmbo GL. In klas 3 in alle vakken behalve Nederlands, in klas 4 starten ze met het mbo programma en doen dan ook nog examen Nederlands.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten