maandag 17 oktober 2016

Starters

Over onderwijs kun je eindeloos lang praten. Wat goed onderwijs is. Wat het doel van onderwijs is. Wat de rol van de leraar is en hoe waardevol de relatie tussen leraar en leerling. Meer of minder toetsen. Kennis of vaardigheden. Leraar of coach. Als je begint, kun je wel even doorgaan... Maar hoe vaak gaat het eigenlijk over onderwijs op school? Hoe vaak wordt er echt gesproken over het hoe en waarom van ons handelen? In de personeelskamers die ik ken: nauwelijks. In de vergaderingen die ik ken: nauwelijks. Dat zou ik graag anders doen en daarom vroeg ik op twitter om 'filmpjes als gespreks- / discussiestarter'. Dat heb ik geweten. Met alle opgestuurde suggesties ben ik nog wel een paar vakanties zoet. Hier alvast een kleine selectie van al het moois dat ik opgestuurd kreeg. Dank allemaal voor de bijdrages!


Persoonlijke favoriet. Ramsey Musallam vertelt over de drie belangrijkste regels die hij gebruikt bij het ontwerpen van zijn lessen. Regel nr. 1: nieuwsgierigheid voorop.



Het blijkt dat Karin Donkers al eens een soortgelijke vraag heeft gesteld (welke film moet elke schoolleider gezien hebben?). Dat leverde deze verzameling op, waar ik Benjamin Zander uit geselecteerd heb. "My job is to awaken possibilities in other people."


Via Ronald Heidanus dit filmpje over Jeffrey Wright. Een natuurkundeleraar die gedreven is om zijn leerlingen deze ene vraag te laten stellen: 'HOW?' En de grootste kracht op aarde volgens deze natuurkundige? Liefde...


Verschillende mensen tipten mij de Ted talk van Rita Pierson. En terecht. Wat een inspirerende, grappige, liefdevolle vrouw. Ze benadrukt het belang van de relatie tussen leraar en leerling: "kinderen leren niet van iemand die ze niet aardig vinden." Oh ja, en het belang van een smiley op een dramatisch gemaakt proefwerk...


Een kort filmpje van Marcel van Herpen. In anderhalve minuut maakt hij duidelijk dat de bril die je opzet als je naar een kind kijkt, behoorlijk bepalend kan zijn. Ga je uit van tekortkomingen of van mogelijkheden?


In 2015 ging 'Most likely to succeed' in premiere. De documentaire gaat over High Tech High, een school waar het onderwijs wordt ingericht met vakoverstijgende projecten. Er is ook een site met fragmenten uit de film die je kunt gebruiken als - jawel - gespreksstarter. Compleet met vragen die je erbij kunt stellen. Deze gaat over 'leren'.


Carol Dweck is bekend vanwege haar theorie over de 'growth- en fixed mindset'. Twee ideeën uit die theorie spreken mij bijzonder aan. Als eerste het effect dat de wijze van complimenten geven heeft op het gedrag van een kind. Als tweede de kracht van het woordje 'nog'. Hoe vaak hoor je leerlingen niet verzuchten: "ik kan dit niet". Als leraar hoef je maar één woord toe te voegen... Genoeg filmpjes met Carol Dweck daarover. Deze is leuker:



Wat voor gesprek dit filmpje toe zal leiden, weet ik eigenlijk niet. Maar mooi vind ik het wel. 




Voor als je wat meer tijd hebt:


Sites die allemaal allang deden wat ik bedacht:

http://filmpjesinjepresentatie.blogspot.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten