vrijdag 15 januari 2016

Apps in de gymzaal: Team Shake, Versus en TimerOnFire

Beeldfeedback vind ik één van de waardevollere toevoegingen die een iPad in de zaal kan bieden. Een beweging of een situatie terugkijken, even het beeld stilzetten op een belangrijk moment, het zijn extra mogelijkheden om leerlingen vaardiger te maken. Ondertussen gebruik ik ook een aantal apps die het organiseren van de les een stukje makkelijker maken. Hier bespreek ik kort drie apps die ik regelmatig gebruik.


Teams maken is altijd een delicaat dingetje in de gymles. Er zijn flink wat varianten te verzinnen. Op verjaardagen hoor ik nog steeds verhalen aan over traumatische ervaringen van vroeger. Gelukkig komt de variant dat leerlingen zelf mogen kiezen (en dat altijd dezelfde leerlingen als laatste overblijven: "Pietje mag wel bij dat andere team!") nauwelijks meer voor. Team Shake is een app die de teams voor je maakt. Simpel, maar wel met veel opties. Per leerling kun je aangeven of het een jongen of een meisje is, je kunt een indicatie van sterkte geven (strong player) en je kunt aangeven dat Pietje niet bij Jantje maar juist wel bij Fritsie in het team moet komen. Daarna kun je aangeven of je een X aantal teams wilt, of juist een X aantal spelers per team. Schudden met je iPad en de teams komen op je scherm. Wat tot nu toe opvalt: er wordt helemaal niet meer gezeurd over teams. Ik maak zelf echt niet heel anders teams dan deze app dat doet. Ik houd zoveel mogelijk rekening met verdeling jongens / meisjes, met de sterkte van de teams en wie er vooral niet bij elkaar in het team moet. Maar het is blijkbaar logischer om tegen mijn oordeel in te gaan dan tegen die van de app... 


TimerOnFire
Een supersimpele timer. Niks meer, niks minder. Via de appleTV groot te zien op het scherm in de zaal. Goed zichtbaar geeft het vaak net een andere dimensie aan het spel in vergelijking met als ik de tijd op mijn horloge bijhoud. In de laatste paar seconden wordt er nog even flink haast gemaakt om nog net een score te kunnen maken. Of een slimmerd houdt de bal even vast als zijn team toch voor staat, dat kan natuurlijk ook.


Een app waar mee je snel een toernooitje organiseert. Je selecteert het aantal teams, het aantal wedstrijden en gaan! Een geblesseerde leerling is toernooidirecteur: Uitslagen kun je invullen en worden direct verwerkt in de stand. Nadelen van deze app zijn er zeker: je kunt maar 1 poule tegelijkertijd spelen. Het is mogelijk, maar het wisselen tussen de poules is erg omslachtig. Het is ook niet mogelijk om het aantal velden dat je tot je beschikking hebt in te voeren. Het is dus alsnog puzzelen met je wedstrijdschema. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten