dinsdag 17 november 2015

Apps in de gymzaal: Seesaw

Al tijden ben ik op zoek naar manieren om te beoordelen waarmee ik meer recht doe aan de ontwikkeling van élke leerling (waarderen!). Hoe ik cijfers minder belangrijk kan maken, formatieve toetsing een goede plek kan geven in het gymlokaal en het meer kan hebben over progressie in plaats van eindniveau. Eigenlijk: hoe ik leren zichtbaar kan maken. Inspiratie heb ik gevonden verderop in de gang: De kunst & cultuur sectie bij ons op school werkt met een kunstboek. Leerlingen krijgen in klas 1 een persoonlijk boek waarin ze van alles verzamelen. Schetsen, foto's van gemaakt werk, zelfbeoordelingen, enzovoort. Dat boek houden ze hun hele schoolloopbaan bij zich, zodat aan het einde het een prachtige documentatie is van wat ze gedaan hebben en hoe ze zich ontwikkeld hebben. Dat wil ik ook, maar dan zonder papieren gepruts in de zaal. In mijn zoektocht naar een digitale oplossing kwam ik Seesaw tegen... en dat zou wel eens het ePortfolio zijn waar ik naar op zoek ben.

Seesaw is een ePortfolio waarmee leerlingen hun ontwikkeling kunnen vastleggen. De leerling kan er op verschillende manieren laten zien wat er gedaan of geleerd is. Je kunt foto's, video's, notities, links en tekeningen toevoegen die als een soort feed onder elkaar komen te staan. Je persoonlijke leerlijn zeg maar. Als leraar beheer je de klas, je kan items toevoegen aan de feed van leerling(en), maar ook reageren op items die geplaatst zijn door de leerling.

Hoe werkt het?
Als leraar kun je op twee manieren een klas aanmaken. Hebben leerlingen allemaal een eigen digiding? Ze downloaden de app en kunnen via een code toegang krijgen tot de door jou aangemaakte klas. Als er digidingen gedeeld worden, kun je een QR code aanmaken en in je klas ophangen. Leerlingen scannen via de Seesaw-app de code, selecteren hun eigen naam en kunnen daarna items toevoegen aan hun feed. Als leraar kun je overigens zelf ook items toevoegen aan de feed van je klas of een individuele leerling en je kunt reageren op geplaatste items.


                                            Startscherm                Item toevoegen                  Voorbeeld v.e. feed

Monitoring
De leraar is de beheerder van de klas en moet alles goedkeuren. Geplaatste items van leerlingen, maar ook reacties daarop (van leerlingen zelf, medeleerlingen of ouders). Je hebt de mogelijkheid om de feed te ordenen door mapjes aan te maken. Deze werken als een soort tag.

Wie ziet wat?
Goedgekeurde items zijn zichtbaar voor de leerling en de leraar. Beiden hebben wel de mogelijkheid om te delen. Een leerling kan klasgenoten 'taggen', maar ook een item delen via mail, sociale media of opslaan naar de camerarol. Er is ook de mogelijkheid om ouders inzage te geven in het portfolio van hun kind. Zij kunnen dan ook reageren en likes geven. Hier ben ik overigens, in ieder geval voor mijn doelgroep, niet voor. Een leerling moet a) eerlijk kunnen reflecteren zonder dat z'n ouders over z'n schouders meekijken en b) zelf kunnen kiezen wat hij thuis wel of niet laat zien.


Docentenscherm

Items goedkeuren, mapjes aanmaken, leerlingen toevoegen

Toepassingen

  • Leren zichtbaar maken. Leerlingen houden bij wat ze gedaan en geleerd hebben. Ik zou me een mapje 'records' kunnen voorstellen met de meetbare resultaten van atletiek. Maar ook een mapje met de leerlijn 'over de kop' of 'organiserende taken'. Je kunt zo mooi in beeld brengen wat een leerling de afgelopen lessen heeft geleerd (met behulp van een Burst motion bijvoorbeeld?) maar het wordt ook inzichtelijk hoe een leerling zich over langere tijd ontwikkelt.
  • Zelfbeoordeling / peerfeedback. Voorbeeld: Leerlingen bekijken hun video aan de hand van een beoordelingsformulier, vullen het beoordelingsformulier in en formuleren een leerdoel. Beoordelingsformulier en leerdoel komen in hun portfolio.
  • Leerlingen verzorgen minilesjes in mijn les. Hun voorbereiding kunnen ze op Seesaw zetten, ik geef feedback, reflectie en beoordeling kunnen achteraf toegevoegd worden. 
  • Je kunt leerlingen gericht laten reflecteren. Bijvoorbeeld op hun motieven om te bewegen. Wat vond je afgelopen periode het leukste? Wat het moeilijkste? Waar heb je jezelf het meest voor ingezet? Waarom? Enzovoort... 
  • Leerlingen kunnen delen waar ze trots op zijn. Zou een QR code op het rapport die linkt naar een zelfgekozen item niet wat zijn? 

Ik denk dat de lijst met toepassingen veel langer kan. Let wel: er zitten veel mogelijkheden tussen die je ook zonder digiding kunt realiseren. Het lijkt mij op deze manier wel veel overzichtelijker en dus ook werkbaarder te worden. Het portfolio is op deze manier een levend document waarin voortdurend formatieve toetsing plaatsvindt. Over de manier van vermelden op het rapport kun je nadenken. Ik kan me voorstellen dat een leerling voor s&b alleen een onvoldoende krijgt bij onvoldoende deelname en / of als er nagelaten wordt het portfolio bij te houden. Ik zou wel goede communicatie aanraden richting leerlingen én ouders over de manier van toetsing.








1 opmerking:

  1. Prachtige toepassing en mooi om het op die manier in te zetten. Je weet dat ik kritisch ben op wat zaken. 1. Waar staan de data? In het portfolio nemen leerlingen nogal wat persoonlijke zaken op, zeker reflectie en ook afbeeldingen. Gezien de wet op privacy geen opslag leerling gegevens onder de 16...is ook toestemming van ouders nodig. En waar blijven de spullen? Kunnen leerlingen hun portfolio inpakken en meenemen? We hebben in Nederland over portfolio afspraken gemaakt ...de NEN eportfolio standaard. Bij lange na nog niet ingeburgerd...kijk maar naar het lerarenrgister. Dus ik vind het gebruik en de gedachte erachter mooi en uitdagend voor leerlingen. Wanneer je er echter meer mee wilt moet je even goed nadenken over de kritische punten

    BeantwoordenVerwijderen