zaterdag 9 januari 2016

Bevorderen van nieuwsgierigheid: thesis.

Het staat al een tijdje op mijn to do: een stukkie schrijven over mijn onderzoek en daarbij direct de thesis zelf delen. Het komt er niet echt van... Van het schrijven niet. En van het delen ook niet. 
Alhoewel, er zijn mensen geweest die gevraagd hebben om mijn thesis en die ook gekregen, maar echt openbaar is het nog niet. Nu vertelde ik vanochtend wat over het kwantitatieve gedeelte van mijn onderzoek aan de eerstejaars van de master Leren & Innoveren van de Stoas Vilentumhogeschool. Daar kwam de vraag weer: kunnen we je thesis ook inzien? Ja dat kan, zei ik, ik zet hem vandaag op mijn blog. Dus bij deze. Hier alvast het abstract, klik op de titel voor de volledige thesis.






Samenvatting
In dit onderzoek werd de invloed van verschillende aspecten van het project Lifestyle op de nieuwsgierigheid van leerlingen onderzocht. Een klas uit het eerste leerjaar (n=22, 12-13 jaar) van het vmbo volgde gedurende zes weken een leerarrangement, met als impliciet doel de nieuwsgierigheid te bevorderen. Een voor- en nameting werden ingezet om de Mate van nieuwsgierigheid en het vermogen om vragen te stellen te meten, gecombineerd met kwalitatief onderzoek naar de mate van nieuwsgierigheid tijdens de interventie. De resultaten van dit onderzoek wijzen op een positieve invloed van keuze in onderwerp en eigen vragen leren stellen op de mate van nieuwsgierigheid met daarbij inzicht in de rol van docent en informatie. Vervolgonderzoek is nodig om de generaliseerbaarheid van deze verkregen resultaten te toetsen.

1 opmerking: