vrijdag 28 maart 2014

Meer! Meer! Meer!


Ik werk op een school met precies nul Marokkanen. Nederlanders van Marokkaanse afkomst? Ook nul. Andere minderheden? Zeker drie! Aan de stad waar de school staat kan het niet liggen, kijk hier maar. In de dagen na 'minder, minder, minder' gaat het gesprek er bij ons op school uiteraard ook over. Onze leerlingen doen geen malse uitspraken over 'buitenlanders'. Collega's zitten hoofdschuddend in de docentenkamer te verhalen over de discussies die in de klas gevoerd zijn. De discussie gaat niet tussen leerlingen onderling, die lijken het namelijk wel eens te zijn: buitenlanders zijn tuig.
Mijn mentorklas zie ik op maandag weer. Door alle verhalen vind ik het best spannend om het onderwerp aan te snijden, maar ik vind het te belangrijk om te laten liggen. 
De lesopbouw is simpel. Ik vraag wie er de laatste dagen het nieuws heeft gekeken en wat er is opgevallen. Daarna laat ik het filmpje zien en vraag wat ze ervan vinden. Verschillende leerlingen geven verschillende meningen en geven daar elkaar ook de ruimte voor. Als ik doorvraag naar het waarom blijkt dat ze niet zomaar wat roepen. Deze leerlingen van 12 á 13 zijn in staat om hun mening te beargumenteren. Geen simpel geroep dat alle buitenlanders moeten oprotten omdat ze stelen. Maar wel:

"Van mij mag Wilders best die mening hebben, maar op deze manier jut hij iedereen tegen elkaar op"
"De manier waarop hij dat doet, het lijkt wel alsof hij ze gaat doodschieten!"
"Hij doet alsof alle buitenlanders slecht zijn, maar de meeste zijn gewoon ok"
"Ik ben het eigenlijk wel met Wilders eens, ze hoeven niet weg, maar ze kunnen hun kinderen wel wat Nederlandser opvoeden"
"Die Marokkanen waar hij het over heeft, dat zijn toch gewoon Nederlanders? Nou dan, hij kan ons toch ook niet het land uitzetten?"

Ik hoef eigenlijk niet zoveel te doen. De leerlingen laten elkaar uitpraten en houden elkaar behoorlijk scherp: "weet je dat of denk je dat?"

En zo gaat het door, ik sta bijna met open mond te kijken en geef de leerlingen na de les een enorm compliment. Deze VMBO leerlingen zijn dus prima in staat om op een respectvolle manier hun mening te geven en zich te verplaatsen in een ander. Als we er daar nou eens meer! meer! meer! van hadden? Geert Wilders kan er in ieder geval nog wat van leren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten